Conte: L' alzina que va trencà la roca
Veu de l’àudio: Clara Pons Morales
BIOGRAFIA DE NA MARIA ÀNGELS CARDONA i FLORIT
Maria Àngels Cardona i Florit va néixer a Ferreries el 8 d’octubre de 1940. Va passar la seva infantesa i joventut a Ciutadella, fins que es traslladarà a Barcelona per estudiar Biologia. Al llarg de la seva trajectòria, Menorca va ser sempre el seu referent, destacant pel seu compromís amb la conservació dels ecosistemes i el paisatge de l’illa. El seu llegat científic i la seva tasca en la defensa del patrimoni natural li van merèixer diversos reconeixements, com el nomenament com a filla il·lustre de Ciutadella (2001) i la designació del seu nom per a l’Institut Maria Àngels Cardona (1994).
LLEGEIX LA BIOGRAFIA COMPLETA DE NA
MARIA ÀNGELS CARDONA i FLORIT
Clica damunt l’enllaç de cada idioma per llegir-la o sentir l’audio
CONSULTA L'OBRA COMPLETA DE
MARIA ÀNGELS CARDONA i FLORIT
Un dels objectius del centre és preservar i divulgar la figura i l’obra de la científica menorquina Maria Àngels Cardona i Florit, que des del 1994 dona nom al nostre institut d’ensenyament secundari de Ciutadella.
A través d’aquest accés web, podeu consultar i descarregar en format PDF els vuit volums que recullen la seva biografia i l’obra completa, incloent-hi tant articles científics com de divulgació. També s’inclou l’expedient incoat per l’Ajuntament de Ciutadella per a la declaració de Maria Àngels Cardona i Florit com a Filla Il·lustre de la ciutat. Els originals en paper es troben a la biblioteca del centre.
Aquest recull digital inclou tant els articles científics com els de divulgació, i facilita l’accés a una part valuosa del patrimoni científic i educatiu de les Illes Balears. Els originals en paper es conserven a la biblioteca del centre.
🔗 Aquesta iniciativa de digitalització permet preservar i difondre el llegat científic i pedagògic d’una de les figures més rellevants de la biologia menorquina.
📚 Paral·lelament, les llibretes de camp, apunts, conferències i altres materials de l’autora formen part del Fons Maria Àngels Cardona (FAC), dipositat a l’Institut Menorquí d’Estudis (IME). El quadre de classificació del fons inclou:
- FAC 1: Correspondència científica
- FAC 2: Conferències
- FAC 3: Quadern de camp
- FAC 4: Projectes d’investigació
- FAC 5: Articles (propis i d’altres autors)
- FAC 6: Documentació administrativa
- FAC 7: Retalls de premsa
- FAC 8: Resums de lliçons
📁 📝 El conjunt, format pels dos fons de l’IES Maria Àngels Cardona i de l’IME, constitueix un recurs documental de gran valor per conèixer i estudiar la trajectòria científica i humana d’aquesta pionera en l’estudi citotaxonòmic de la vegetació de Menorca i en la defensa d’un model d’ordenació territorial que preservi la biodiversitat i els ecosistemes de l’illa, declarada Reserva de Biosfera des de 1993.
Clica damunt cada FAC (Fons Maria Àngels Cardona) per veure tot el tom en format pdf
Maria àNGELS cARDONA
Il·lustre biòloga menorquina

Naixement
Maria Àngels Cardona i Florit va néixer a Ferreries l’any 1940
Estudis universitaris
L’any 1963 es va llicenciar en Ciències Biològiques per la Universitat de Barcelona
Tasca docent
Va compaginar la seva investigació amb tasques docents, guanyant l’any 1986 la càtedra de Biologia Vegetal
Infantesa i joventut
Amb un any d’edat, es va traslladar a Ciutadella, on va viure fins que va marxar a Barcelona a fer els estudis universitaris
Tesi doctoral
Entre 1964 i 1971 va realitzar la seva tesi doctoral sobre el cicle de vida de les plantes de diverses comunitats vegetals. L’any 1972 va ser nomenada doctora.
El paisatge com a patrimoni
Cal destacar la seva contribució a considerar el paisatge com a patrimoni natural de la col·lectivitat.
També en cal ressaltar la divulgació de la flora de les Illes Balears i de Catalunya, especialment la de Menorca, amb la intenció de fomentar una bona gestió, conservació i protecció del nostre patrimoni natural.