L’IES M. ÀNGELS CARDONA AVANÇA CAP A LA IGUALTAT

25/01/2021

L’IES M. Àngels Cardona ha participat en la convocatòria del programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de novembre, Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència contra les Dones. Any 2020» promogut per la direcció general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i l’Institut Balear de la Dona.

Van presentar un projecte ambiciós que incloïa cinc accions, i que tenia en compte tots els ensenyaments (i els diferents nivells) que s’imparteixen al centre i que pretenia tenir un impacte en tota la comunitat educativa.

Bategem els espais! era la primera acció que anava dirigida a tercer i quart d’ESO i els grups d’FPB.

Amb l’objectiu de donar a conèixer referents femenins i contribuir a reforçar l’empoderament i lideratge de la dona en la nostra societat, cada grup va investigar i va donar nom a una aula o espai comú del centre. Així, el nostre laboratori de Física i Química ara és el Laboratori Alícia Sintes, el de Biologia i Geologia, Laboratori Catalina Llabrés, l’Aula d’Informàtica és l’aula Hedy Lamarr, el Claustre és el Claustre Clara Campoamor, el restaurant pedagògic és el Restaurant María Marte, el taller de mecànica, Taller Laia Sanz, el poliesportiu és el Poliesportiu Carolina Marin, l’aula de plàstica és l’Aula Lorenza Böttner, l’aula de música és l’aula Miley Cyrus, l’aula del grup d’administració és l’aula Nadia Murad, els tallers de tecnologia són el Taller Margaret Hamilton i Núria Salán Ballesteros.

La segona acció, dirigida a l’alumnat de primer d’ESO, va ser Aixafem els micromasclismes! i estava inspirada en la tasca de divulgació en contra del masclisme en la nostra societat de l’artista Lula Gómez (@eresunacaca).

L’alumnat, a l’àrea d’Educació Plàstica i Visual, ha elaborat un guió i un context sobre una situació de masclisme que hagi vist o que hagi patit. Els personatges d’aquest diàleg o monòleg són una “caca”. Aquesta “caca” és una metàfora del masclisme i aixafar-la simbolitza la seva eradicació.

La tercera acció del projecte ha estat Relacions sanes vs. relacions tòxiques i ha estat treballat per l’alumnat de segon d’ESO. En aquesta acció s’han treballat les relacions afectives entre les persones i l’alumnat ha identificat els primers indicis de les relacions no igualitàries. Aquests primers indicis ocupen una de les escales de l’entrada, mentre que les relacions igualitàries i plenes ocupen l’altra. Una és fosca i amb els indicadors de com s’inicien les relacions de violència masclista, mentre que l’altra és plena de colors i hi trobem comprensió, debat i empatia, tot el que ha de tenir una relació polida i sana.

La quarta acció ha consistit en la creació d’un planificador de sobretaula en format A3: Cap a la Igualtat!

Aquest planificador mensual sorgeix d’una feina que es va iniciar el curs passat amb la celebració d’un Club de Lectura Feminista per famílies, alumnat i professorat en el qual, després de llegir Estimada Ijeawele: Manifest feminista en quinze consells de Chimamanda Ngozi Adichie, els participants varen proposar els seus propis consells per educar en igualtat. L’alumnat de tercer d’ESO de l’assignatura d’Educació Plàstica i Visual va fer seus aquests nous consells i els varen representar gràficament en els preciosos dibuixos que, juntament amb el text, il·lustren el calendari.

Finalment, la cinquena acció ha estat desenvolupada per la psicòloga Maria Gelabert i ha anat dirigida a l’alumnat d’ensenyament postobligatori: Batxillerat i Formació professional. Ha consistit en un Taller de Noves Masculinitats. Aquesta activitat suposa una continuació amb el desenvolupat durant el curs anterior, a fi d’aconseguir un aprofundiment en la temàtica i ensenyar alternatives a les relacions estereotipades, per així ampliar la reflexió entorn les relacions que s’estableixen i les alternatives possibles. S’ha aconseguit que l’alumnat reflexioni sobre l’impacte del canvi en les relacions en la vida en comunitat.